Dansen als trillende snippers papier: Kunstenfestivaldesarts > Hiroaki Umeda

De Morgen 9 May 2007Dutch

item doc

Dansen als trillende snippers papier

Kunstenfestivaldesarts > Hiroaki Umeda

Het eerste weekend van Kunstenfestivaldesarts leverde een mooie ontdekking op: de Japanse danser Hiroaki Umeda bracht twee solo's die op een fascinerende manier de intensiteit van de Aziatische grootstad evoceren.

Umeda's dans beeldt niets uit, maar rijgt ook niet zomaar mooie bewegingen aaneen. In zijn werk vormen licht, klank en zijn bewegende lichaam een organische eenheid. Zijn dans is te vergelijken met de manier waarop een seismograaf trillingen registreert.

In While going to a condition uit 2002 creëren videobeelden de context van het stuk. Geen herkenbare beelden, maar heftig flikkerende dikke strepen, lijnen en vlakken in zwart en wit, die met stroboscopische snelheid passeren. Kort scherp gekraak, bromgeluiden, piepen, dreunen vormen het klankbeeld, dat lijkt op het eeuwigdurende gebrom van een grootstad als Tokio. Umeda lijkt, stokstijf en verwrongen, gevangen in dat web van klank en geluid. Zelfs zijn ledematen blijven heel dicht bij zijn lijf. Toch verandert dat lichaam voortdurend van houding, meestal onmerkbaar maar soms heel abrupt. Alleen zijn onderarmen en handen hebben vrij spel. Het lijken dunne snippers papier die meetrillen met de elementen.

Accumulated lay-out is complexer. In de plaats van video structureert een dubbele lichtopstelling hier de tijd. Bovenlichten werpen vanuit vele, snel wisselende hoeken een rechthoekig lichtvlak op de danser, die we op die manier steeds in een ander licht zien. De nerveuze, schokkende bewegingen van Umeda verraden dat hij hiphop studeerde, maar hij verwerkte die tot een eigen bewegingsstijl: een stedelijke, hypernerveuze versie van de oosterse schijngevechten. Lichten tegen de grond introduceren een andere sfeer: gevangen in een web van lichtlijnen zien we Umeda de eerste keer als een marionet die slap aan touwtjes hangt, de tweede keer in een kortstondige vloeiende sequentie. Die rondt het stuk af, op één sloteffect na: tijdens enkele seconden heftig stroboscopisch licht hangt Umeda als een insect in een spinnenweb heftig te trillen.

Pieter T'Jonck

Nog op 9, 10 mei om 20.30 u in de studio's van het Kaaitheater.

n Hiroaki Umeda hanteert een eigen bewegingsstijl: een stedelijke en hypernerveuze versie van de oosterse schijngevechten.