Verrassing in Avignon

De Tijd 26 Jun 2002Dutch

item doc

Verrassing in Avignon

Wie deze zomer in de buurt van Avignon is, wacht een aangename verrassing. Na Jan Fabre en Anne-Teresa de Keersmaeker is nu ook de Belgische choreograaf Wim Vandekeybus op dit festival te gast met een solo die hij creëerde voor Sidi Larbi Cherkaoui van 'Les Ballets C. de la B'. De voorstelling speelt weliswaar niet op de Cour d'honneur, maar in het kader van 'Le Vif du Sujet', een project van de auteursrechtenorganisatie SACD in samenwerking met het Festival d'Avignon. 'It' is een voorstelling die voortbouwt op een kortverhaal van Paul Bowles en verbeeldt de zoektocht van het hoofdpersonage naar het innerlijke in de/het andere. In deze danssolo van 30 minuten bestuiven de bewegingstalen van beide choreografen elkaar wederzijds. Charo Calvo, lange jaren lid van Vandekeybus' Ultima Vez, creëerde het geluidsconcept.

'It' is op 15, 17, 20, 22 en 25 juli om 11u en op 16, 19, 21, 24, 26 juli om 18u te zien in de 'Jardin de la Vierge du lycée Saint-Joseph', een locatie van het festival. Reservaties: 0033-4.90.14.14.14 of www.festival-avignon.com .

Moeder en kind

Op de valreep van het theaterseizoen gaat bij Victoria in Gent nog een remake van 'Moeder en kind' in première, het eerste deel in de beruchte trilogie die auteur-regisseur Arne Sierens en choreograaf Alain Platel de voorbije jaren op poten zetten. Ditmaal is het Pol Heyvaert, een van de gezichten achter Kung Fu en designer voor onder meer Latrinité en Victoria, die aan de kar trekt. Samen met een twintigtal ongeschoolde spelers van 't Kompanietje zocht hij naar een gepaste interpretatie van het tekstmateriaal. De VZW Kompas, een vereniging die culturele initiatieven uitwerkt met mensen met een mentale handicap, zorgt voor de sociale begeleiding, terwijl Victoria voor de werk- en speelruimte zorgt. (JA)

'Moeder en Kind' wordt van 27 tot 29 juni en op 4 en 5 juli gespeeld bij Victoria, Gent (info en reservering: 09/225.37.32).

Rosas op de improvisatie-toer

Het programma ter viering van 20 jaar Rosas was sowieso al eivol nieuwe voorstellingen en hernemingen van ouder werk. Als om te bewijzen dat deze viering niet tegelijk een begrafenis is, doet Anne-Teresa de Keersmaeker er op het einde van het seizoen nog een schepje bovenop met vier improvisatie-avonden in de Malibran-zaal, de nieuwe zaal die eind jaren '80 bovenop de grote zaal van de Muntschouwburg gebouwd werd. Improvisatie is sinds enkele jaren een 'hot item' binnen de danswereld. Velen stellen zich de vraag of het mogelijk en zinvol is om een voorstelling te bevriezen op het ogenblik van de première, als je weet dat dans uit de aard van de zaak zelf een vluchtig medium is, dat in zijn definitieve vorm bovendien vaak schatplichtig is aan het improvisatiewerk in de repetitieruimte. Steeds meer choreografen, onder wie ook De Keersmaeker, erkennen dan ook expliciet de fundamentele bijdrage van de performer aan de kwaliteit van het eindresultaat. Ook De Keersmaeker zelf gebruikt improvisatie graag en vaak als een manier om tot en vernieuwing van haar vocabularium te komen. Getuige daarvan haar bijdrage met Jonathan Burrows aan de improvisatie-driedaagse in het Kaaitheater in februari 2001. Toen al was acteur Frank Vercruyssen, die meewerkte aan verschillende Rosas-voorstellingen, te gast als DJ. Bij de voorstellingen in de Malibran-zaal neemt hij weer die rol waar.

De discussie is echter niet zo eenvoudig als ze lijkt: improvisatie is een naam die vele ladingen dekt. Er zijn improvisaties als 'Crash Landing', waar performers zonder veel voorafgaande afspraken op de inspiratie van het moment 'hun ding doen'. Andere improvisaties vertrekken dan weer, zoals jazz-improvisaties op 'standards', van een strikt stel vooraf bepaalde regels. De improvisatie-avonden van Rosas volgen wellicht beide modellen. Voor de pauze zijn er immers choreografieën te zien die de Rosas-dansers - mensen die ondertussen al vijf jaar samenwerken - zelf ontwikkelden in solo's, duo's, trio's - met eventuele muzikale en andere genodigden. Na de pauze volgt een groepsimprovisatie die meer gestuurd wordt door de choreografe. Het is in dit tweede deel dat de muziek verzorgd wordt door Frank Vercruyssen.

'Rosas Improv' is van woensdag 26 tot zaterdag 29 juni, telkens om 20u, te zien in de Malibran-zaal van de Muntschouwburg. Info en reservaties: 070/23.39.39 of www.rosas.be en www.lamonnaie.be

Samenstelling: Pieter T'JONCK