Harnassen en cactussen

De Tijd 6 Mar 2002Dutch

item doc

In het kader van de internationale vrouwendag is de Spaanse Sol Pico is op vrijdag 8 maart voor een eenmalig optreden te gast in Cultuurcentrum Brugge, met de voorstelling Bésame el cactus. Dat betekent letterlijk Kus mij cactus. In deze voorstelling maakt Pico haar opwachting in een middeleeuws harnas. Ze deelt tomaten uit aan het publiek en spreekt het dan toe door een microfoon die haar stem eerst als die van een kind, later als die van een man laat klinken. Daarna ondergaat ze een reeks penibele tests, zoals blootsvoets dansen op een bed van cactussen, opgehangen worden in de lucht of proberen te lopen door een spiegel. Die absurde tests maken deel uit van een nachtmerrieachtige wereld waarin een lach nooit ver weg is. Sol Pico danst deze voorstelling in een stijl die je als een deconstructie van klassiek ballet, versneden met andere dansen als tapdans zou kunnen omschrijven. Na deze voorstelling volgt een optreden van de Tsjechische violiste en stemkunstenares Iva Bittova en drumster Katrien Ex, lid van de Amsterdamse band The Ex.

Bésame el Cactus is te zien in CC Brugge, Biekorf, Kuipersstraat 3, Brugge, op 8 maart om 20u. Gloria Carlier geeft een inleiding om 19u.30. Het optreden Bittova/Ex vindt plaats in de Stadsschouwburg om 21u.30. Reservatie: 050/44.30.60.

Voor meer informatie: www.solpico.com .

Afrika via Frankrijk

Salia Sanou en Seydou Boro zijn dansers uit Burkina Fasso die werken in het Centre Choréographique National de Montpellier, waar Mathilde Monnier de leiding heeft. In 1993 dansten zij trouwens voor het eerst samen in een van Monniers werken, Pour Antigone. Beide dansers zijn zowel getraind in traditionele als in hedendaagse dans, zijn vertrouwd met Afrikaanse muziek en deden eerder ervaring op in theater en film. Sinds 1993 maakten ze samen drie voorstellingen waarin ze Afrikaanse dans laten samensmelten met hedendaagse dans. Tagaalà is een werk voor vier dansers en twee muzikanten dat de vorm aanneemt van een inwijdingsritueel van geboorte tot dood. Salia Sanou zegt hierover: De reiziger, Tagaalà, draagt een last die hij weigert neer te leggen. Zijn lichaam is de materie die een transformatie ondergaat in de ruimte. Het ritme van de reiziger is vergelijkbaar met de ademhaling en de hartslag: soms onrustig, dan weer nostalgisch en melancholisch. Tagaalà vertelt het verhaal van een lichaam in permanente beweging. Een lichaam dat ondergaat, toegeeft, zich verliest om dingen te tonen, zelfs voorbij het zichtbare.

Tagaalà staat op 8 en 9 maart om 20u. in de Rode Zaal van De Singel.

Inlichtingen en tickets: 03/248.28.28 of www.desingel.be