Indische dans in DeSingel

De Tijd 20 Feb 2002Dutch

item doc

India blijft zijn exotische aantrekkingskracht uitoefenen op de westerse wereld, maar tot een goed begrip van de denk- en leefwijzen op dit subcontinent leidt dat niet noodzakelijk. Wellicht kunnen de acht avonden die u tussen 21 februari en 21 mei kan meemaken in de Singel in Antwerpen (in een co-productie van de Singel, Sfinks en Villanella) hieraan verhelpen. U kan er kennismaken met grootmeesters van de traditionele Indische dans en muziek, maar ook met hedendaagse Indiërs en Pakistani uit Londen: schrijvers, muzikanten en stand-up comedians. Een en ander wordt tijdens debatten tussen journalisten, schrijvers en artiesten in het juiste perspectief geplaatst.De spits van het gebeuren wordt afgebeten door een eerste reeks avonden waarop drie topvertolkers van traditionele Indische dans drie verschillende stijlen presenteren. Ze worden met livemuziek begeleid. De Indische dans vormde de bakermat van het traditionele ballet in veel Zuidoost-Aziatische staten en heeft een religieuze oorsprong. Het conserveren en overleveren van deze cultuur gebeurt dan ook door goeroes. In de dans alterneren abstracte momenten met narratieve delen die de Indische mythologie weergeven via gelaatsmimiek en handgebaren. Techniek en virtuositeit dienen om een waaier van gevoelens uit te drukken en moeten het rasa, het affectieve genot opwekken. Pas recentelijk wordt deze dans ook buiten de religieuze context getoond. Ze maakt vaak deel uit van de culturele opvoeding van jonge meisjes.

U ziet Malavika Sarukkai uit Bombay aan het werk, die danst in de Bhârata-natyam-stijl. Daarna volgt Madhavi Mudgal uit Delhi, die een Odissi-dans, ontstaan in de staat Orissa, ten zuiden van Calcutta, interpreteert. De avond wordt afgesloten met een Kuchipudi of dans der verleiding, gebracht door Shantala Malhar Shivalingappa, een danseres die geboren werd in Madras maar opgroeide in Parijs waar zij onder meer danste bij Maurice Béjart, Peter Brook en Pina Bausch.

De eerste avonden Indische dans staan van 21 tot en met 23 februari geprogrammeerd in de Rode Zaal van de Singel, telkens om 20 u.

Voor meer informatie en tickets: www.desingel.beof 03/248.28.28.

Meerlagig en meerstemmig

Pascale Boone is een Limburgse choreografe die al een tijdje aan de weg timmert. In haar nieuwe werk Ars creëren drie dansers, twee muzikanten en één scenograaf een dans- en muziekperformance die bestaat uit een reeks ‘events’. Hun gemeenschappelijke noemer zijn een drietal Haiku-gedichten. Hierbij vertrekt Pascale Boone van het principe van de polyfonie of meerstemmigheid: alle afzonderlijke ‘stemmen’ van de voorstelling (dans, muziek, scenografie, belichting en kostuums) worden horizontaal op elkaar gestapeld op zo’n manier dat ze verticaal een samenhangende totaliteit vormen - zoals in een tekening waarin elke lijn een eigen leven leidt, maar terzelfder tijd gedragen wordt door het hele netwerk van andere lijnen. Deze voorstelling kent een open structuur waarbij de dans- en muziekmomenten en hun verloop gemoduleerd worden door het improvisatiespel van de dansers en muzikanten. Boone kon enkele getalenteerde medewerkers strikken voor haar productie. Dansers zijn de Noorse Liv Hanna Haugen (die onder meer werkte bij Wim Vandekeybus en Lawrence Malstaf), de Zwitserse Niki Good (danste onder andere bij Arco Renz) en de jonge Franse danser Denis Robert (danste in ROYGBIV van Thierry Smits). Muzikanten zijn hoboïst Piet van Bockstal (Ictus Ensemble) en pianist Yutaka Oya (Champ DAction). Zij spelen werk van Jonathan Harvey, Misato Mochizuki, Keiko Harada, Jo Kondo en Colin Matthews.

De scenografie is in handen van Tom Hannes, die eerder werkte voor Alexander Baervoets. Zelf maakte hij de muziektheatervoorstellingen Chauntecleer en Liffey en hij tekende voor de scenografie van Tweed van Pascale Boone.

Ars is te zien in Cultureel Centrum De Spil in Roeselare op 21 februari (_ 051 26 57 00), in de Muze in Heusden-Zolder op vrijdag 1 maart (_ 011 53 33 15) en in het Cultureel Centrum van Genk op zaterdag 9 maart (_ 089 30 93 11). Meer informatie Ink vzw (_089 85 35 81) of email : ink@admb.pi.be .

Nog meer India in Vooruit

Akram Khan was vorig seizoen in de Gentse Vooruit te zien met Fix/Loose en Flight/Rush. Zijn explosieve dansstijl, geïnspireerd door de soefistische derwisjendans, werd zo gunstig ontvangen dat hij dit jaar uitgenodigd werd om enkele weken in de Vooruit te verblijven. Daar diepte hij zijn onderzoek naar de relatie tussen de traditionele Kathak en hedendaagse dans verder uit. In de Theaterzaal brengt hij een traditionele Kathak-avond, begeleid door livemuziek. Khans atletische kunde en innemende charme in combinatie met de meest getalenteerde Indische muzikanten zouden garant moeten staan voor een zinnenprikkelende voorstelling! The sleekness of his performing style is as focused as a laser beam; here is a real star in the making!, schreef het Londense Time out.

Polaroid Feet van Akram Khan,met dansers Gauri Sharma Tripati,Sri Pratap Pawar en muzikanten Sanju Sahai, Fahrim Mazhar, Ramesh Mishra, Kiranpal Singh staat op donderdag 28 februari in de Theaterzaal van de Vooruit. Voor meer informatie en tickets: 09/267.28.28 of tickets@vooruit.be en www.vooruit.be.